کارخانه ماشین سازی

کارخانه ماشین سازی در سال ۱۳۵۳ به منظور تأمین ابزار، قطعات و دستگاه های مورد نیاز کارخانه های تولیدی گروه ملی صنعتی فولاد ایران تاسیس گردید.

این کارخانه شامل واحدهای مختلف ماشینکاری، مونتاژ، جوشکاری و عملیات حرارتی با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته CNC است که در محوطه‌ای به وسعت ۷٠٠٠ متر مربع در حال بهره برداری می باشد. در کارگاه مونتاژ کارخانه ماشین سازی از تجهیزات جوش زیر پودری، جوشکاری با گازCO۲، دستگاه پرس، خم‌کن، گیوتین، قیچی ورق و دستگاه های تراش و برش شعله ای CNC به منظور ساخت و مونتاژ انواع تجهیزات و قطعات فولادی استفاده می گردد. همچنین با هدف ارتقاء سطح کیفی قطعات ساخته شده توسط سازندگان موجود در سطح کشور ، واحد ساخت قطعات (ساخت بیرون) از سال 1383 در این مجموعه تأسیس گردید و مسئولیت تأمین کلیه قطعات مکانیکی کارخانجات گروه ملی به کارخانه ی ماشین سازی و ساخت قطعات واگذار شد.
این کارخانه در حال حاضر حدود ۴۵ درصد قطعات مورد نیاز کارخانجات مختلف را از طریق کارگاه های خود تامین می نماید و توانائی تولید بیش از ٨٠ درصد قطعات مورد نیاز گروه ملی را دارا می باشد. همچنین مابقی نیاز را با استفاده از توانایی سازندگان سطح کشور برطرف می نماید.

کارخانه ماشین سازی با داشتن بیش از ۶٠ دستگاه ماشین ابزار شامل واحدهای زیر می باشد:

۱- ماشین ابزار
سه سوله ماشین ابزار جهت ساخت و یا تعمیر قطعات مکانیکی مانند انواع شافت‎ها، انواع چرخ دنده ها، پیچ و مهره، انواع روله های نورد و غیره که توسط دستگاه‌های پیشرفته‌ای همچون دستگاه تراش CNC ساخته و پرداخته می‌شوند.

۲- واحد عملیات حرارتی
این واحد با داشتن کوره‌های الکتریکی باعث بهبود خواص مکانیکی مواد وافزایش عمر مفید قطعات و بالا بردن استحکام کششی و رفع تنشهای پس ماند محصولات تولیدی می‌شود.

۳- کارگاه جوش و مونتاژ
این کارگاه با داشتن دستگاه‌های مجهز مثل دستگاه جوش زیر پودری، دستگاه جوشکاری با گاز محافظ، دستگاه برش با کامپیوتر، دستگاه پرس، خم کن، گیوتین و غیره قادر به ساخت انواع استراکچرها، فونداسیونها، سوله و تعمیر و جوشکاری قطعات فولادی و غیر فولادی می باشد.

 

4- واحد ساخت قطعات ( ساخت بیرون)

این واحد با بهره گیری از کادر فنی در حوزه ی ساخت و تعمیر قطعات مکانیکی ، با هدف ارتقاء سطح کیفی قطعاتی که توسط سازندگان سطح کشور انجام می شوند کلیه پروسه ساخت و تعمیر قطعات قبل از شروع کار ، حین کار و بعد از آن را رصد و موارد فنی را مرحله به مرحله با سازندگان مطرح نموده و به منظور افزایش کیفیت قطعات و در صورت نیاز ، اصلاح پروسه را در دستور کار قرار میدهد به تعبیری دیگر قطعاتی که قابلیت تأمین آن ها از طریق کارگاه های کارخانه ی ماشین سازی و ساخت قطعات میسر نباشد از طریق واحد ساخت قطعات ( ساخت بیرون) به سازندگان سطح کشور واگذار می گردد تا با استفاده از دانش فنی درون مجموعه ای و همچنین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سازندگان تأمین گردد.